Home לוח ארועים מן הבמה הזעירה אל התיאטרון הרפרטוארי – ובחזרה

מן הבמה הזעירה אל התיאטרון הרפרטוארי – ובחזרה

השחקן אילי גורליצקי, שהיה מקורב לנתן אלתרמן, הגדיר אותו כ”חית במה”. ואכן, בצד היותו משורר מן המעלה הראשונה, היה אלתרמן איש תיאטרון, וחייו ועבודתו קשורים קשר הדוק ביותר אל עולם הבמה. הוא היה מתרגם מוביל של המחזאות העולמית לעברית – החל במולייר, רסין, שייקספיר והקומדיה האיטלקית וכלה במחזות בני זמננו, למשל יונסקו. מאז ראשית דרכו כיוצר היה אלתרמן מחובר לעולם הבמה הזעירה (הקברט): תחילה לתיאטרון “המטאטא” ובהמשך לתיאטרון “לי לה לו”, עבורם חיבר פזמונים למאות ולעתים גם מערכונים. בשנות הששים חיבר סדרה של מחזות שהוצגו בתיאטרונים הגדולים, שכללה את “כנרת כנרת”, “פונדק הרוחות”, “אסתר המלכה” ו”משפט פיתגורס”: הוא זכה בגין זה לנראות רבה כמחזאי, אך גם ספג לא מעט כישלונות. באותו עשור בחר אלתרמן לחדש את פעילותו בתחום הבידור בשתי הפקות גדולות – תחילה “שוק המציאות” ובהמשך “צץ וצצה”, הצגה שעלתה על הבמה בשנת חייו האחרונה. בין לבין דרך כוכבו עם העלאת המחזמר “שלמה המלך ושלמי הסנדלר” בתיאטרון הקאמרי, ספק עבודת תרגום, ספק המצאה מקורית משלו. אלתרמן היה מחובר לתיאטרון גם מן ההיבט האישי, זאת בתוקף נישואיו לשחקנית רחל מרכוס והיותו אביה של תרצה אתר – שהייתה גם היא שחקנית, ולאחר מכן ממשיכת דרכו בתרגום מחזות לבמה.

הרצאתו של דן לאור, מחבר הביוגרפיה של נתן אלתרמן, תפרוש את הפן הזה בחייו וביצירתו של אלתרמן, בלוויית הדגמות שיכללו תעודות, תמונות, קטעי קול וסרטונים.

צילום התמונה: חיים גולדגרבר

לאחר ההרשמה תקבלו מאתנו דוא"ל עם קישור להרצאה בזום. במידה ומסיבה כלשהי זה לא קורה אנא פנו אלינו באמצעות טופס יצירת הקשר

תאריך

מרץ 04 2021
אירוע התקיים!

שעה

18:00

מחיר

₪35.00

תוויות

טרגט זום אין
קטגוריה
פרופ' דן לאור

מרצה ראשי

פרופ' דן לאור

7 מחשבות על “מן הבמה הזעירה אל התיאטרון הרפרטוארי – ובחזרה

  1. דויד שלום ושבת שלום. יישר כוח על מפעלך זה. להביא לידיעת הצופים עד כמה יש לנו ללמוד על אחד מגדולי הספרות והשירה הישראלית, נתן אלתרמן ואחרים. זה תענוג צרוף. תודה לך, מכבדת ומוקירה, עליזה.

  2. דויד שלום ושבת שלום. מהפעם הראשונה שהצטרפתי להרצאות המופלאות שאתה מארגן, אני נהנית ממבחר המרצים, מהבחירה הנפלאה של סופר/משורר נפלא כמו אלתרמן. זו לא עוד הרצאה על מקדשים במזרח הרחוק, חלילה אינני מזלזלת בהם. אלא להכיר מקרוב את אחד מגדולי הסופרים והמשוררים שלנו. לשיר את שיריו. להכיר את המבצעים של השירים השונים שאף הם הולחנו בידי טובי המלחינים הישראלים. תענוג גדול הוא לי להשתתף ולהנות מהרמה הגבוהה של ההרצאות. יישר כוח!!!! עליזה

  3. עקב התחיבות קודמת, לא יכולתי לצפות בזמן אמיתי, וצפיתי עכשיו.
    כרגיל אצל דן לאור, היה מרתק ומאלף.
    אתייחס לשאלה המעניינת על אלתרמן כצרכן תרבות. ניכרה שם מבוכתו של דן לאור, ואפשר להבין.
    תהיתי על כך בעצמי לא מעט.
    בשנים שבהן שהיתי במחיצתו לא הייתי עד לצריכה כזאת. אם לגבי התיאטרון זה מובן בגלל הפרשי הגיל בינינו, לגבי המוסיקה, אני יכול להעיד על פטיפון די ישן בחדר עבודתו, וקומץ תקליטים קלאסיים חלקם אופרות. אני זוכר גם המלצות חמות שלו על אחדים מהם, אבל מעולם לא הייתי עד להאזנה פעילה שלו. קל וחומר על ביקורים בקונצרטים.
    לגבי הקריאה, זה כאילו מובן מאליו, אבל גם על כך אני תוהה: מתי והיכן כל זה קרה?
    הכוננית המפורסמת ב”ממדיה העצומים”, היתה לאמיתו של דבר די בינונית, בממדיה. אומנם מגוונת. ההפרזה של “עדי ראייה” בעניין זה – די אופיינית לאגדת אלתרמן. חדר העבודה היה צנוע כמעט מכל בחינה. מצד שני אין לי ספק שהידע הפנומנלי של אלתרמן חורג מממדי הכוננית לכל הכיוונים. היכן כל זה קרה? חידה היא, וכנראה תישאר כזאת.
    אל יתנצל דן לאור.
    רמז קטן קיבלנו אולי בשירו הנהדר “הספרים” (מתוך שיר עשרה אחים, עיר היונה) בשורה: “… נשבעתי, גם בספריות אפשר, אפשר לאהב עד מוות..”
    אולי בספריות תל אביב יש פתרון קטן לחידה.
    ושוב תודה רבה לדן לאור ולדויד גוטרזון

    נשתמע ונתראה בהרצאות רבות

  4. מאד נהניתי ,ראשית דן לאור מרצה מעולה (היה מורה שלי ).שנית הוא נגע דוקא בנקודות פחות ידועות ומסופרות של המשורר .והעיקר החזיר אותי (כמו שאר ה”קשישונים “) לימים עברו …..עונג .תודה לכם.

  5. שלום רב,
    המפגש בנושא אלתרמן והבמה, היה מעשיר ומעניין. ההרצאה הביאה תחת גג אחד את כל עשייתו הבימתית….
    חלקה מוכרת לי, ורובה – הייתה עבורי – חידוש!
    תודה!

  6. הרצאה מרתקת.
    אשמח להקשיב לפרופ. דן לאור עוד ועוד.

    1. היה מרתק ומעניין למדי
      תודה לדן לאור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *